Flits & Flash: Jolien helpt ondernemers hun bedrijf in beeld te brengen

09-12-2022
0 reacties

Jolien Roos is een jonge Gentse die is aangespoeld in het West-Vlaamse Wingene. Sinds juli 2022 heeft ze er een eigen fotostudio, Flits & Flash. Een grote stap, maar ze heeft zich grondig voorbereid – met de hulp van Start&GO.

Fotografie heeft Jolien altijd geboeid. Dat bleek al uit haar studiekeuze: Grafische en Digitale Media, met Photodesign als afstudeerrichting. Toen ze in haar laatste jaar een stageplek moest kiezen, zocht ze dus ook iets met fotografie. “Uiteindelijk kwam ik in een foto- en 3D-studio terecht. Na mijn stage kon ik daar meteen aan de slag. Eerst als fotograaf, en daarna breidde mijn takenpakket uit met het verzorgen van contacten met klanten, offertes opstellen, plannen, stylen…”

“Ik heb daar heel veel bijgeleerd, en daar ben ik enorm dankbaar voor. Maar na vier jaar voelde ik dat ik klaar was om mijn eigen zaak te starten. Ik wist: ’t is nu of nooit. En ik heb de sprong gewaagd.”

Laatste werkdag

Na haar laatste werkdag in april 2022 is ze er een maand tussenuit geweest om de batterijen op te laden. Daarna startte ze met de voorbereidingen voor haar eigen zaak.  “Een businessplan opstellen, online workshops en cursussen volgen, naar netwerkevents gaan, mijn website op poten zetten... Ik ben er anderhalve maand vrijwel voltijds mee bezig geweest. In juli ben ik dan echt van start gegaan.”

Om zich goed te voorbereiden op haar opstart, volgde ze ook enkele activiteiten bij Start&GO. “Het is fijn om te zien dat je er als starter niet alleen voor staat. Ik heb veel opgestoken van de workshop rond prijszetting en nam ook deel aan een event met keynotespreker Bart Verhaeghe. Het netwerkmoment achteraf heeft me enkele interessante contacten opgeleverd.”

Achter de camera

De klanten van Flits & Flash zijn vooral bedrijven en communicatiebureaus. Voor hen verzorgt Jolien bijvoorbeeld productfotografie, campagnebeelden of bedrijfsreportages. Ze doet ook digitale postproductie: beelden bewerken en retoucheren, zodat ze er op en top professioneel uitzien. “Ik werk veel op locatie, maar ik heb ook een eigen fotostudio. Ik kom uit het Gentse, maar drie jaar geleden hebben mijn vriend en ik hier in Wingene een huis gekocht met ruimte voor een studio. Toen nog niet met het oog op een eigen zaak, maar als een groot uitgevallen hobbyruimte. Al dachten mensen uit mijn omgeving toen al wel dat ik vroeg of laat een eigen zaak zou beginnen.”

“Ik mik vooral op starters en kleinere bedrijven. Daar heb je één-op-ééncontact met de ondernemer: dat spreekt me aan. In mijn vorige job werkte ik veel met grote ondernemingen, en daar miste ik het persoonlijk contact met de klant.”

Klanten vinden is voor de meeste starters een uitdaging. Dat is voor Jolien niet anders, vertelt ze. “In mijn sector is mond-tot-mondreclame erg belangrijk. Dat lukt beter dan ik verwacht had, maar het blijft een zoektocht om klanten te vinden. Ook omdat ik geen geboren netwerker ben: ik vind het soms moeilijk om mezelf te verkopen. Ik sta liever achter de camera (lacht). Ooit zou ik nog eens een opleiding prospecteren willen volgen: hoe spreek je potentiële klanten aan? Ik durf te zeggen dat ik goed ben in wat ik doe, alleen moet ik het nog beter leren overbrengen.”

Beeldcoach

Ook al is ze nog maar net bezig, toch kijkt Jolien al vooruit. “Ik zie dat veel ondernemers niet goed weten hoe ze hun product of dienst in beeld moeten brengen. Ze schuiven het op de lange baan omdat ze het te druk hebben, of ze denken dat een fotograaf stukken van mensen kost - wat helemaal niet zo hoeft te zijn. Jammer, want een duidelijke, coherente beeldstijl versterkt je merk enorm.”

“Daarom zou ik in de toekomst meer als beeldcoach willen werken, en niet alleen als fotograaf. Veel ondernemers maken zelf foto’s van hun bedrijf of product. Dat is zeker oké, maar ik zou ze graag helpen met tips & tricks. Ik laat af en toe al een ballonnetje op bij klanten, en tot nu toe zijn de reacties positief. In 2023 wil ik me er echt op gaan toeleggen. Ik ben al op zoek naar startende ondernemers die hulp kunnen gebruiken bij hun beeldcommunicatie.”

“Als ik andere starters één tip mag geven, dan is het: ga ervoor! Zorg dat je goed voorbereid bent, maar durf te springen. En investeer in beeldmateriaal op maat van je bedrijf (lacht).”

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen