Karaokebar The Pitch: een hit dankzij Start&GO

21-10-2022
0 reacties

Benieuwd naar het leven achter de schermen van andere West-Vlaamse startende ondernemers? Hoe pakken zij het aan? Wat zijn hun uitdagingen? Laat je inspireren door deze verhalen.

The Pitch is een karaokebar met een bijzonder, uit de States overgewaaid, concept. Oprichter Kenneth Soete heeft veel gehad aan de ondersteuning van Start&GO: hij kon webinars en een marketingopleiding volgen, en kreeg deskundig advies van experts.

Kenneth: ‘Vroeger had ik een bedrijf in licht en geluid. Maar toen ik een keer met vrienden in New York was, leerden we daar een nieuw karaokeconcept kennen: je staat niet te zingen in een vol café waar iedereen je kan horen, maar alleen met je vrienden in een afgesloten, perfect geïsoleerde booth. Dat sprak me aan, en in 2019 ben ik begonnen met The Pitch, een karaokebar met booths in Heule, bij Kortrijk.

‘Ik ben van opleiding elektricien. Zaken als marketing, financiën of administratie: daar wist ik allemaal niet zoveel van. Daarom sloot ik me aan bij Start&GO.’

Folder bij de bakker? Passé!

‘Bij Start&GO kan je een korte marketingopleiding volgen. Daarin leer je wie je doelgroepen zijn en hoe je ze kan aanspreken. Vroeger legde je een folder bij de bakker, maar die tijd is voorbij. Jonge vrouwen, bijvoorbeeld, bereik je vooral via Instagram. Dat soort dingen krijg je mee in die opleiding.’

‘Toen ik met The Pitch begon, mikte ik vooral op vrijgezellenfeestjes. Via Start&GO heb ik een nieuwe doelgroep leren kennen: teambuildings voor collega’s. Dat loopt nu heel goed.’

‘Ik besef nu ook dat ik mijn USP, mijn unique selling point, beter moet definiëren. Bij mij zijn dat die booths, waar je je onder vrienden of collega’s kan amuseren. In een ‘normale’ karaoke, waar de andere gasten je bezig zien, hebben mensen veel sneller last van plankenkoorts. Dus moeten we hen duidelijk maken dat ze daar bij ons niet bang voor moeten zijn.’

Een podcast is geen reclamespot

‘Via Start&GO heb ik ook interessante webinars gevolgd. Over SEO bijvoorbeeld – search engine optimization, technieken die ervoor zorgen dat je website in zoekmachines zoals Google bovenaan komt te staan. De webinar over prijszetting was ook leerrijk. Ik ben daar wel nog druk mee bezig: er bestaan niet veel karaokebooths in Vlaanderen, dus ik kan mijn prijzen niet zomaar vergelijken met die van de concurrentie.’

‘Ook tof: de webinar over podcasts. Toen we net begonnen waren, kwam corona. We moesten een tijdje dicht, en toen we weer open mochten, was het niet zo simpel om meteen weer veel volk te trekken. Ik zocht naar een manier om mensen te laten weten dat we er nog waren, en via Start&GO ben ik op het idee gekomen om een podcast te gaan maken. Daarin interviewen we boeiende mensen uit de streek, andere starters bijvoorbeeld. Soms gaat het over The Pitch, maar het zijn geen reclamespots – dat werkt niet, heb ik geleerd tijdens de webinar. Ik krijg er goeie reacties op.’

Plannen om uit te breiden

‘En dan heb ik ook nog tips gekregen van een expertenpanel. Ze hebben me onder meer financieel advies gegeven. Hoe stel je een financieel plan op, waar vind je investeerders, hoe onderhandel je met de bank... Ze gaven me bijvoorbeeld de tip om één keer per jaar te gaan praten met mijn leveranciers. Dat heeft me al veel opgeleverd.’

‘Met het panel heb ik het ook over mijn toekomstplannen gehad. Op termijn wil ik bijvoorbeeld warme maaltijden serveren. Nu gaan gasten elders iets eten voor ze naar The Pitch komen, of meteen erna. Als ze dat hier kunnen doen, blijven ze de hele avond.’

‘Ik denk ook aan uitbreiding. Maar hoe pak ik dat aan? Vergroot ik de bestaande zaak? Open ik een tweede? En zet ik daar dan een gerant in, of toch een tweede zaakvoerder? Het is fijn te weten dat je ook met die vragen terecht kan bij Start&GO.’

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen