Koffie- en eethuis MARO: de hele dag ontbijten

24-06-2022
1 reacties

In hartje Brugge, vlak bij ’t Zand, kan je sinds kort naar een bijzonder koffie- en eethuis. Het heet MARO (kort voor MAaike en RObin), en het heeft een opvallend concept: je kan er de hele dag ontbijten.

Robin Caestecker houdt de zaak samen met zijn vrouw Maaike Gheselle open. Bij de opstart hadden ze veel te danken aan Start&GO.

Robin: ‘Als we op reis zijn, slapen we graag uit. Soms waren we dan te laat om nog te kunnen ontbijten - heel vervelend. Maar in het buitenland zagen we soms ook zaken waar er geen einduur op het ontbijt stond. Dat vonden we een tof concept. In Brugge had je dat nog maar weinig, dus zijn we ermee begonnen. We openen om 8 uur ’s morgens en sluiten om 6 uur ’s avonds. Later op de dag bieden we ook lunch aan, en na de middag taart en koffie.’

‘We zijn nu drie maanden bezig, en de reacties zijn heel positief. Mensen zijn aangenaam verrast dat ze hier zo lang kunnen ontbijten. ‘De volgende keer komen we nog later,’ zeggen ze soms (lacht).

Elke dag samen

‘Zelf heb ik altijd in de horeca gewerkt. Ik ben begonnen als jobstudent, maar ik heb altijd gedroomd van een eigen zaak. Maaike was ambtenaar, en omdat ik vaak ’s avonds werkte, zagen we elkaar niet zo veel. Nu werken we elke dag samen – zij is de barista en doet de zaal, ik sta in de keuken.’

‘Corona heeft onze plannen vertraagd, maar eigenlijk was dat niet slecht: dat gaf ons de tijd om ons concept verder uit te werken. Uiteindelijk zijn we opengegaan in het laatste weekend dat je in de horeca een mondmasker moest dragen. Sinds die verplichting is weggevallen, leeft de sector weer op. We zijn dus op een goed moment gestart.’

Een lach en een traan

‘Via Start&GO konden we deelnemen aan een panelgesprek met experts. We dachten dat we min of meer klaar waren, tot een marketingexpert ons erop wees dat we veel te weinig uitlegden waar we voor staan. Dat was echt een wake-upcall, het huilen stond ons nader dan het lachen.’

‘We werken altijd met producten van topkwaliteit. Maar het volstaat niet om die gewoon aan te bieden; je moet je klanten ook vertellen dat je dat doet, en vooral: waaróm je dat doet. Neem nu onze koffie. Wij serveren niet de courante merken, maar ‘specialty coffee’. Die is niet alleen uitstekend van kwaliteit, we kopen hem ook direct van de boeren, zonder tussenpersonen. Zo krijgt de boer een eerlijke prijs. Als je dat allemaal aan mensen uitlegt, appreciëren ze hun latte of cappuccino veel meer.’

‘Hetzelfde voor onze taarten. Die maken we deels zelf, en de rest komt van een lokale bakker die enkel met plantaardige producten werkt. Opnieuw: een verhaal dat mensen aanspreekt.’

‘We vragen onze klanten ook of alles naar wens is. Uit die feedback kan je veel leren. En we houden onze scores op TripAdvisor en Google-reviews in de gaten – gelukkig zijn die heel goed. We zetten ook in op sociale media, Instagram bijvoorbeeld. Start&GO heeft ons daarin begeleid.’

Goed gevoel

‘Over vijf jaar hoop ik dat we een stabiel draaiende zaak hebben, maar vooral: dat we dat nauwe contact met onze klanten kunnen houden. Daar doen we het voor.’

‘Als ik andere starters een paar tips mag geven: laat je goed begeleiden. Lees altijd de kleine lettertjes (lacht). En wees niet te bang. ’t Is belangrijk om een financieel plan op te stellen, maar je moet vooral een goed gevoel hebben bij wat je doet. Je kan het niet op voorhand weten, je moet het gewoon proberen. Dat is mijn ultieme tip: durf te springen.’

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

1  reacties

Joke

09-07-22 om 17:25

fijn dat jullie durfden springen.

Ik heb meteen zin gekregen om jullie lekkers te komen proeven.

Hoop jullie dan eens te ontmoeten !

Ik denk inderdaad dat er nog een groot hiaat te vullen was, zeker in Brugge, voor een "eerlijke"/lokale, lekkere, plantaardig geïnspireerde en vriendelijke zaak.

Veel succces verder alvast

Cookie-instellingen