Zeepzot: duurzaam, goed en lokaal gemaakt

22-04-2022
0 reacties

Layla Cornelissen (31) had tijdens de coronacrisis plots veel minder om handen. Om de tijd te doden, begon ze online informatie op te zoeken over van alles en nog wat. Het eindresultaat: een eigen bedrijf, Zeepzot.

"Op een dag stootte ik tijdens het surfen op een video: 'How to Make Soap'. Ik wist daar letterlijk niets van, maar ik vond het zo fascinerend dat ik de ingrediënten in huis haalde om het zelf te proberen. Dat viel geweldig goed mee, en ik ben me nog beter gaan informeren: boeken kopen, een onlinecursus volgen... Eerst maakte ik zeep voor familie en vrienden, maar op een bepaald moment ben ik toch verder beginnen te kijken: is het haalbaar om er een bijberoep van te maken, naast mijn hoofdjob bij het Europacollege in Brugge? In juli 2021 richtte ik Zeepzot op."

"De naam slaat op de ongewone zepen die ik maak. Maar het is ook een verwijzing naar de Brugse zotten. Ik ben zelf van Brugge en mijn zepen zijn altijd gelinkt aan Brugse makers. Ik heb er bijvoorbeeld eentje waarvoor ik samenwerk met koffiebar Cafuné. Er zit koffiegruis in, echt een heel goede zeep voor een wekelijkse scrub. Een andere maak ik met bier van brouwerij Bourgogne des Flandres. Je gaat er niet naar een café van ruiken, wees gerust (lacht). Maar het bier geeft wel een heel mooie glans aan de zeep."

"Ik ontwikkel al mijn recepten zelf, met trial and error.  Consistentie, geur, kleur: alles moet goed zitten. Daar kruipt veel tijd en moeite in. De mislukte probeersels gebruik ik zelf (lacht)."

 

Nationale pers

"Ik verkoop mijn zeep in mijn eigen webshop. En verder sta ik geregeld op makersbeurzen en veganbeurzen. Ik doe dat heel graag, en het geeft je de gelegenheid je producten voor te stellen aan een groot, geïnteresseerd publiek. Mijn zepen liggen ook in een paar winkels in Brugge, maar dat is zeker niet het hoofdkanaal."

"Ik zou op termijn graag voet aan de grond willen krijgen in andere steden: Gent, Kortrijk, Roeselare… En wie weet in Nederland. Daar heb je naamsbekendheid voor nodig, en dat is aardig aan het lukken. Ik ben nog niet zolang bezig, maar ik heb wel al een paar keer de nationale pers gehaald: Flair, Marie-Claire en De Standaard Magazine hebben artikels aan Zeepzot gewijd. Zeep is een heel oud product, maar er is een toekomst voor wat ik doe. Ik wil mensen er graag van overtuigen - zonder drammerig te zijn - om te kiezen voor een duurzaam, goed en lokaal gemaakt product."

 

Uitverkocht

"Natuurlijk heb ik af en toe kopzorgen, net zoals alle startende ondernemers. Ik heb bijvoorbeeld een atelier nodig om mijn zeep te maken en mijn stock te bewaren. Voorlopig heb ik een plek, maar op termijn moet ik op zoek naar een andere, betaalbare ruimte. Niet zo simpel in een stad als Brugge."

"En dan is er de administratieve en financiële kant: zorgen dat je genoeg centen overhoudt, dat je niet te veel stock hebt maar ook niet te weinig… Er is nu bijvoorbeeld één zeep uitverkocht. Niet zo best, want het duurt vier weken voor de nieuwe lading klaar is, en ondertussen moeten je klanten wachten. Maar daar leer je allemaal uit. Zorg gewoon dat het opgelost raakt, en dat het niet meer gebeurt."

 

Individuele feedback

"Ik heb veel gehad aan Start&GO. Ze geven startende ondernemers credits die je kan inwisselen om infosessies of zo te volgen. Zelf heb ik deelgenomen aan een klankbord met experten. Zij kijken wat je goed doet en wat niet en geven heel individuele feedback. Je kan regelmatig terugkeren naar een klankbord, om te zien wat er verbeterd is en waar nog aan gewerkt moet worden. Heel nuttig, vond ik. Als starter weet je niet altijd hoe het hoort. Soms doe je maar iets."

"De netwerkevents zijn ook een aanrader. Je leert daar starters uit heel West-Vlaanderen kennen. Van sommige mensen denk je meteen: oh, wij kunnen iets betekenen voor elkaar. En andere deelnemers hebben tips of informatie over hoe zij dingen aanpakken."

 

Kies verstandig

"Als je zelf overweegt een zaak op te starten zou ik zeggen: zet je plannen op papier, en denk er goed over na. Over het financiële natuurlijk, maar ook over je verhaal - bij mij is dat bijvoorbeeld lokale, duurzame, ongewone zepen. Als dat goed zit: ga ervoor."

"Nog een tip: als je samenwerkt met mensen, kies dan verstandig. Ik heb bijvoorbeeld een heel goede boekhouder, en heel goede mensen voor het artwork en de fotografie. Je moet investeren in kwaliteit. Iemand die het voor de helft van de prijs doet maar broddelwerk aflevert: dat is alleen maar miserie."

"Ook belangrijk: sta open voor feedback. Niemand weet alles, en niemand doet alles van de eerste keer juist. Je hoeft niet alles klakkeloos over te nemen, maar sta open voor wat anderen zeggen. En wees enthousiast over wat je doet. Op beurzen ben ik één en al vrolijkheid en geestdrift. Dat blijft mensen bij. Je mag gerust trots zijn op wat je maakt en doet."

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen