De klare taal van Loud and Clear

08-04-2022
0 reacties

Met meer dan tien jaar ervaring in public relations vond Delphine Van Hoecke de tijd rijp om een eigen zaak op te richten. Op hetzelfde moment maakten de coronacrisis en de lockdownperiode het wel extra lastig voor startende ondernemers.

De passie voor public relations en marketing loopt als een rode draad door de carrière van Delphine Van Hoecke. Bij communicatiebureaus in Brussel en Gent leerde ze de knepen van het vak en werkte ze voor diverse internationale klanten en doelgroepen. “Voor de meeste mensen is pr iets abstracts”, vertelt Van Hoecke. “Ik ben er zelf ook zo wat ingerold. Maar ik was snel gebeten door het vak.”

Jouw verhaal naar buiten brengen

Van Hoecke: “Mijn job is het verhaal van een bedrijf naar buiten brengen op een manier die bij de doelgroep resoneert. Als je gepassioneerd bent door wat een bedrijf doet, dan is het een plezier om samen die storytelling uit te werken. Ik heb het in mijn loopbaan al mogen doen als externe consultant en als vaste medewerker binnen een bedrijf. Maar in dat laatste geval, is pr meestal maar een deel van je taken. Daarom besloot ik in februari 2020 mijn eigen onderneming op te richten.”

Starten in lockdown

Loud and Clear was geboren, maar werd meteen geconfronteerd met een stevige uitdaging. Op 18 maart 2020 ging België in lockdown vanwege de coronapandemie. “Het voelde alsof je als starter plots alleen op een eiland zat”, vertelt Van Hoecke. “Er zijn geen netwerkevents die je kan bijwonen, je kan niet bij klanten langsgaan. Maar ik had me ingeschreven bij een sociaal secretariaat en daar kreeg ik een flyer van de POM. Zo leerde ik het aanbod van Start&GO kennen.”

“Ze organiseerden allerlei digitale netwerkevents, zodat je toch contact kon leggen met andere starters en ondernemers uit verschillende sectoren. Hun webinars waren ook een grote hulp. Als starter moet je opeens een manusje-van-alles zijn: boekhouding, marketing, prospectie… Het is een hele uitdaging om dat allemaal rond te krijgen. Er zijn natuurlijk heel veel opleidingen en coaches te vinden, maar dat kost al snel veel geld. En hoe weet je of ze kwaliteit bieden? Start&GO is een soort keurmerk waarop je kan vertrouwen. Door het creditsysteem kan je zelf kiezen waar je nood aan hebt.”

Uitwisselen met gelijkgestemden

Van Hoecke is ook een van de ambassadeurs voor het nieuwe ondernemersplatform van Start&GO. “Ik heb samen met een tiental andere starters meegewerkt aan een aantal brainstormsessies. Daar vertegenwoordigden wij het perspectief van de beginnende ondernemer. We hebben net voor al die uitdagingen gestaan en nu kunnen we anderen helpen met ons verhaal. Ik zie het vooral als een plaats waar gelijkgestemden informatie kunnen uitwisselen in een gebruiksvriendelijke omgeving. Bij Start&GO waren dat soort contacten heel waardevol, ook met de organisatoren zelf. Die waren vaak aanwezig op de events en vroegen naar onze noden. Je bouwde zo een vertrouwensband op met hen.”

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen