Patsusi helpt ondernemers duurzaam groeien

23-03-2022
0 reacties

Julie Van Acker omschrijft zichzelf als een commerciële gids. Ze zoekt de connectie met een bedrijf op om te begrijpen welke behoeften het invult en helpt zo een stabiel klantenbestand uitbouwen. Via Start&GO kon ze ook in tijden van corona netwerken met andere starters en gevestigde ondernemers.

Met Patsusi is Julie Van Acker aan haar eerste onderneming toe, maar aan ervaring heeft ze geen gebrek. Na meer dan twintig jaar project en sales management in de grafische sector besloot ze haar horizon te verruimen naar andere markten. “De grafische sector is niet zo groot en is geen makkelijke omgeving”, vertelt Van Acker. “De ervaring die ik er opgebouwd heb, wil ik nu breder inzetten. Ik blijf wel die uitdaging opzoeken. Daarom richt ik me graag op bedrijven die echt goed zijn in hun vakgebied maar het moeilijk hebben om nieuwe klanten te vinden. Hun passie en focus inspireren mij, en ik help hen met de sales en marketing, wat minder hun ding is.”

Netwerken in tijden van corona

In april 2021 zag Patsusi het levenslicht, geen makkelijke periode om een nieuwe zaak te starten door de coronapandemie. “Je wordt als starter overladen met informatie”, herinnert Van Acker zich. “Banken, sociale secretariaten, begeleiding voor starters… het is moeilijk om snel te weten wat je nodig hebt en wat bij je past. Daarom ben ik blij dat ik Start&GO op het spoor kwam. Als overheid zijn ze goed gepositioneerd om onafhankelijk advies te geven. En ze zijn specifiek gericht op West-Vlaanderen. Voor een starter zeker handig om met lokale mensen in contact te komen.”

“Dit was voor mij een heel belangrijk aspect van Start&GO: ze maakten het mogelijk om mensen te ontmoeten, ook al was dat niet evident tijdens de coronacrisis. Ik heb bijvoorbeeld aan hun ‘Lunchen met de CEO’ deelgenomen. Het interessantste voor mij was het inspiratiecafé, waar we konden kennismaken met een aantal beloftevolle kmo’s. Dankzij Start&GO heeft UNIZO me zelfs uitgenodigd op hun prijsuitreiking voor die kmo’s. Heel fijn om daar met allerlei bedrijven in contact te komen, niet alleen starters.”

Online gemeenschap voor starters

Al snel engageerde Van Acker zich voor de ontwikkeling van het startersplatform van Start&GO. “Ik ben erbij betrokken om de stem van de gebruiker te vertegenwoordigen”, legt Van Acker uit. “Als recente starter ga ik onder meer in op het gebruiksgemak. De bedoeling is om er een soort online gemeenschap van te maken. De leden kunnen er vragen stellen aan experts, overleggen met gelijkgestemden, casestudies en blogartikels lezen over de typische uitdagingen waar starters mee geconfronteerd worden.”

“Vrije uitwisseling speelt er een grote rol, maar er is ook de mogelijkheid om meer gevoelige vragen af te schermen. Uiteindelijk is het heel belangrijk om ook verhalen te kunnen delen en beluisteren waarin het minder goed gaat. Starters moeten er zich comfortabel voelen en input kunnen vragen van mensen die hen voorgingen. En daar wil ik heel graag aan meewerken.”

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen