De ondernemingshonger van Maarten De Block

15-03-2022
1 reacties

Benieuwd naar het leven achter de schermen van andere West-Vlaamse startende ondernemers? Hoe pakken zij het aan? Wat zijn hun uitdagingen? Laat je inspireren door deze verhalen.

Maarten De Block is al meer dan 10 jaar ondernemer en beheert op vandaag twee actieve bedrijven. Hij helpt daarnaast starters met raad en af en toe daad. Hij maakt daarbij gebruik van het Start&GO-aanbod om andere ondernemers te leren kennen en zijn eigen kennis aan te vullen of te delen.

Het ondernemerschap begon voor Maarten in 2010. Na een aantal jaar als werknemer in business-intelligence en programmeerwerk, startte Maarten als freelance IT’er. Al snel verzamelde hij een team rond zich, waardoor hij evolueerde van een diehard IT'er naar zaakvoerder van EntityOne. Het bedrijf én zijn gezin groeide en zo ook de nood om efficiënter en productiever te gaan werken. Maarten gelooft sterk in de ‘Getting Things Done’-methode en deze kennis deelt hij sinds eind 2019 met zijn bedrijf Productief.eu.

Maar de ondernemingshonger van De Block bleef groeien. Drie jaar geleden stapte hij in het bedrijf Heftig. Heftig maakt websites voor zelfstandige micro-ondernemingen. Het was een leerrijk traject. Alle neuzen van de aandeelhouders in dezelfde richting krijgen is niet altijd eenvoudig. Ondertussen is Maarten de hoofdaandeelhouder en zet hij zijn ambitieuze groeiplannen voor Heftig verder. Dankzij een crowdfundingcampagne via Winwinner kan hij het internationaal groeitraject voor het bedrijf starten. Het bedrijf kreeg een nieuwe naam ‘Livalos’ en ze volgen er een nieuwe manier van werken door voornamelijk te werken met freelancers.

Hoe Maarten al deze balletjes in de lucht weet te houden? Dankzij een efficiënte werkmethode. De afwisseling tussen beide bedrijven vindt hij boeiend en zorgt ervoor dat hij nog elke dag groeit in het ondernemerschap. “Die ondernemingszin zat er van het begin al in”, vertelt De Block. “Toch kom ik niet uit een ondernemersfamilie. Maar ik los graag problemen op, laat me nog liever uitdagen en ben altijd benieuwd naar hoe iets werkt. Dan kan je maar beter ondernemer worden.”

Luisteren, spreken en netwerken

Al heeft De Block ondertussen wel enkele start-ups achter de kiezen, toch sluit hij nog vaak aan bij de activiteiten van Start&GO. Dat doet hij als deelnemer én als spreker. “Ik volg vooral sessies rond sales en prospectie, die aspecten van ondernemen die nog buiten mijn comfortzone liggen. Via Start&GO heb ik al veel waardevolle input gekregen. Als spreker geef ik sessies over persoonlijke productiviteit. Hoe parkeer je de overvloed aan informatie en prikkels, zodat er rust en vrijheid is in je hoofd om creatief te zijn? Toch een belangrijke vaardigheid voor starters.”

“Als beginnende ondernemer komt er gigantisch veel op je af. En het wordt nog steeds meer, denk maar aan de privacywetgeving. Waar begin je dan mee? Wat is belangrijk? Dat is overweldigend en kan verlammend werken. Start&GO is een goede gids in die fase. Ze stellen je gerust; niet alles hoeft op dag één te gebeuren. Daarnaast is het netwerken achteraf superbelangrijk als ondernemer. Niet omdat je dan en daar aan verkoop gaat doen. Maar mensen kennen en bekend zijn bij mensen, dat levert op termijn wel iets op.”

Ondernemers ondersteunen

Boven op zijn goedgevulde portfolio is De Block ook een van de ambassadeurs voor het nieuwe ondernemersplatform van Start&GO. “Aan zulke initiatieven werk ik graag mee om dezelfde redenen als waarom ik zelf ondernemer werd: nieuwe uitdagingen en ervaringen. Mijn bakje ligt ondertussen goed vol, maar ik ondersteun graag nieuwe starters. Zij hebben de trekkersrol en ik geef advies. Dus volg de nieuwsbrief van Start&GO, want sommige workshops zitten snel vol. Twijfel niet en schrijf je meteen in!”

 

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

1  reacties

Julie Van Acker 16-03-22 om 15:29

Mooi parcours Maarten De Block, doe zo - productief - voort!

Cookie-instellingen