Just Jane: leren converseren met klanten

22-02-2022
0 reacties

Benieuwd naar het leven achter de schermen van andere West-Vlaamse startende ondernemers? Hoe pakken zij het aan? Wat zijn hun uitdagingen? Laat je inspireren door deze verhalen.

​​​​​​​Jantien Vanderbeke wilde niet zomaar een klassiek marketingbureau opstarten. Haar doel was klanten de skills en motivatie bijbrengen om zelf aan de slag te gaan. “Want als ondernemer ken je jouw klanten het best.”

Al tijdens het laatste jaar van haar opleiding stapte Jantien Vanderbeke de arbeidsmarkt op. Ze studeerde office management en handelswetenschappen, maar kwam gaandeweg in een marketingfunctie terecht. En dat bleek haar goed te liggen. “Steeds vaker vroegen kennissen en familie mij om advies over bijvoorbeeld Google Analytics of social media algoritmes ”, vertelt Jantien. “Ik merkte dat ze mijn aanbevelingen ook effectief uitvoerden en ik kreeg positieve feedback. Zaken die voor hen onoverkomelijk leken, kan ik op een heel toegankelijke manier uitleggen.”

“Die reacties hebben me gemotiveerd om zelf ondernemer te worden. Op mijn vaste job liep de werkdruk behoorlijk op. Tegelijk merkte ik dat ik als zelfstandige veel meer mensen kon helpen. Nu ben ik heel blij met die keuze. Het werk is gevarieerd en uitdagend, en het gaat vaak om andere vragen, markten en merken. Ik leer dus ook veel bij.”

Laagdrempelig ondersteunen

Jantien besloot deel te nemen aan een ondersteuningstraject voor startende ondernemers en kwam er in contact met het aanbod van Start&GO. “Ik heb er onder meer het traject Ondernemersklap in het EFRO project ‘Mensgericht ondernemen’ gevolgd. Dat paste helemaal bij mijn visie. Mijn match bij de Meet&Learn vond ik ook waardevol. Je dient online een vraag in en ze zoeken voor jou een ervaren ondernemer die je daarmee kan helpen. Zoiets doe je anders niet zomaar, naar een concullega stappen die al jaren bezig is en vragen om even te gaan brainstormen... Maar Start&GO faciliteert dat op een laagdrempelige manier.”

“In tijden van corona zijn die contacten met andere ondernemers heel belangrijk. Zeker als starter ga je plots van collega’s met wie je kan brainstormen naar alles alleen doen. Dit vind ik sterk aan het nieuwe ondernemersplatform van Start&GO: ze maken er echt een soort gemeenschap van. Ik werk er zelf aan mee om vanuit mijn ervaring als recente starter aan te geven waar ik veel baat bij had. De manier waarop Start&GO structuur brengt in het opstartproces bijvoorbeeld. En ik help graag mee de boodschap te verspreiden. Bij Start&GO vind je zoveel waardevolle informatie samen op één plaats, maar als je niet weet dat het bestaat, loop je al die steun mis.”

Zelf in gesprek met je klanten

Ondertussen draait Jantiens marketingbureau Just Jane op volle toeren. “Ik begeleid projecten als freelancer, bijvoorbeeld start-ups en scale-ups helpen bij het uitschrijven van hun marketingstrategie. Toch wil ik niet, zoals een klassiek agentschap, al het uitvoerende werk op mij nemen en elke maand factureren.”

“Ik wil mijn klanten de kennis én de motivatie bijbrengen om zelf aan marketing te doen. Zij kennen hun klanten het best, dus wie beter om die klanten aan te spreken en met hen in dialoog te gaan? Na het traject kunnen klanten nog bij mij terecht voor opvolging. Ze polsen aanvankelijk nog regelmatig naar mijn mening, maar gaandeweg verdwijnen die vragen ook. Dan kunnen ze het helemaal zelf en weet ik dat ik hen goed geholpen heb.”

Afbeeldingen

Verhalen

Reageren

Reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen