Een sterker personal brand door autoriteit op te bouwen

Phebe D'hondt 07-11-2022
403 keer bekeken 0 reacties

Personal branding betekent dat je je op een bepaalde manier positioneert om zo sneller of meer vertrouwen op te bouwen en impact te kunnen maken.

In de praktijk betekent dit vaak dat ondernemers – maar ook werknemers en werkzoekenden – zich binnen een bepaald vakgebied of voor een specifieke doelgroep gaan profileren. En ‘positioneren’, dat betekent dat ze hier ook echt mee naar buiten komen en ervoor zorgen dat hun doelgroep hen kent en waardeert om hun kennis en expertise. Autoriteit opbouwen is dus de boodschap, en is ook de beste, meest duurzame manier om een sterke personal brand op te bouwen.

 

Bepaal je niche of domein

Je denkt nu misschien: oei, moet ik dan echt een zeer enge niche kiezen? Nee, dat hoeft niet per se. Je kan expert zijn in een specifiek vakgebied voor een ruime doelgroep, of omgekeerd. Vergeet even het woord ‘niche’. Zorg er vooral voor dat je zelf heel specifiek kan verwoorden wat je precies doet, hoe, en voor wie.

Zo ben ik niet gewoon ‘personal branding coach’. Ik empower B2B-ondernemers in Vlaanderen om eerste of verdere stappen te zetten in hun personal branding op een manier die bij hen past. Let op de klemtonen. Dit zijn de zaken waarmee ik me wil onderscheiden van andere personal branding experten. Voeg dus gerust je doelgroep en persoonlijke sterkte(s) toe wanneer je je niche definieert. Door bovendien ook nog eens mijn kennis te delen op een persoonlijke, toegankelijke manier, trek ik die B2B-ondernemers aan die zich hiertoe aangetrokken voelen. Vaak zullen zij zich niet aangetrokken voelen tot mijn collega’s op de markt, net zoals hun klanten ook heel specifiek voor hen kiezen en niet voor mij.

Kortom, wees zo concreet mogelijk en wees niet bang om hierdoor bepaalde doelgroepen uit te sluiten. Enerzijds is de koek groot genoeg, anderzijds is een duidelijke, specifieke positionering voor je doelgroep nu eenmaal gemakkelijker om te onthouden. Niemand zegt dat je achter de schermen ook niet extra zaken kan en mag aanbieden, of ook andere mensen kan en mag helpen. Maar je externe communicatie is best zo gestroomlijnd mogelijk, om verwarring te vermijden.

Maar terug naar de essentie van dit artikel. Zodra je je niche of domein helder hebt, is het belangrijk om hier autoriteit in te beginnen opbouwen.

 

3 tips om autoriteit op te bouwen

Prioriteer waarde

Het kan tegenstrijdig klinken – al denk ik dat dit ondertussen toch al wat is ingeburgerd in de B2B-wereld – maar deel je kennis. Zomaar, zonder er onmiddellijk iets voor terug te verwachten. Veel ondernemers denken dat ze niets te vertellen hebben, of dat hun doelgroep er niet op zit te wachten. Toch is het belangrijk om er gewoon mee te beginnen. In het begin voelt het onwennig en zal je misschien weinig reactie krijgen (of misschien ga je wel meteen viraal …), maar het gaat over ‘opbouwen’. Eén lucky shot is veel ondernemers helaas niet gegeven.

Even brainstormen? Neem een blad papier en noteer de dingen waar jij best wel wat over weet. Denk aan:

  • Vragen van klanten die je regelmatig beantwoordt
  • Specifieke oplossingen die je aanbiedt
  • Subgebieden van je vakgebied waar je sterk in bent
  • Zaken in de actualiteit waar jij een gefundeerde visie op hebt
  • Methodes of tools die je vaak gebruikt in je business

Zo, je hebt nu al een aantal onderwerpen waar jij je licht op kan laten schijnen. De volgende stap is je kennis vormgeven. In welke vorm deel je dit? We denken standaard aan de posts op sociale media met een tip, een inzicht, een infographic, … Eerlijk gezegd nog steeds mijn persoonlijke favoriet, omdat dit bij mij vanzelf komt. Maar er zijn ook heel wat andere manieren om je expertise te laten zien. Denk eens aan:

  • Een e-book of whitepaper
  • Een online cursus (gratis of voor een kleine bijdrage)
  • Een online agenda waar mensen een kwartiertje met je kunnen inplannen om een vraag te stellen
  • Schrijf organisaties aan en pitch waarover jij eens kan komen spreken
  • Organiseer zelf een event of webinar
  • Reageer op content van anderen en deel ook daar je kennis
  • Lanceer een podcast
  • Wanneer opportuun, stuur eens een persbericht uit
  • Schrijf redacties van magazines en het journaal aan en laat hen weten waarvoor ze jou kunnen opbellen wanneer nodig
  • Schrijf regelmatig een blog

Er zijn dus heel wat mogelijkheden om te laten zien wat je expertise is. Ik raad aan om bovenstaande zaken ook via sociale media te delen wanneer mogelijk, want elk klein zaadje draagt bij aan je totale autoriteit.

Social proof

Social proof is bewijsmateriaal dat komt van anderen. Autoriteit opbouwen begint natuurlijk bij jezelf en vergt proactieve acties van jou, maar het wordt pas echt geloofwaardig als anderen dit ook bevestigen. De meeste gekende vormen van social proof zijn testimonials (in tekst- en/of videovorm) die je op sociale media, Google en je website kan plaatsen, maar hecht ook voldoende waarde aan doorverwijzingen.

Stel, iemand uit je tweedegraadsnetwerk stelt een vraag op LinkedIn en één van jouw eerstegraadsconnecties raadt jou aan. Wees dankbaar! Niet alleen ben je zo zichtbaar geworden in een ander, verder netwerk; het is ook een heel sterk signaal als iemand jou aanbeveelt. Dat betekent dat iemand vertrouwen in jou heeft en hier ook mee naar buiten wil komen. En ondertussen weten weer méér mensen waar jij sterk in bent. Toon dus erkenning. Bedank de persoon die je heeft doorverwezen publiekelijk. Want erkenning kunnen geven, zegt veel over jou en heeft op zijn beurt een positieve invloed op je personal brand. Creëer die opwaartse spiraal voor jezelf.

Om nog even terug te komen op de testimonials die ik daarnet vermeldde: wees je ervan bewust dat die niet altijd van klanten moeten komen. Je kan ook collega-ondernemers, partners of zelfs je werknemers om een testimonial vragen, zeker op LinkedIn. Want een getuigenis hoeft niet alleen te gaan over je expertise, maar beschrijft bij voorkeur ook hoe anderen het ervaren hebben om met jóú te werken. Personal branding gaat immers niet alleen over je positioneren als expert, maar ook als mens met specifieke sterktes of persoonlijke eigenschappen. Heel belangrijk voor dat vertrouwen en die persoonlijke klik!

Blijf up-to-date in je vakgebied

Het klinkt misschien logisch, maar voor mij persoonlijk een valkuil. Je zit op een berg kennis en misschien ook al ervaring, waardoor je de neiging hebt om vooral kennis te delen en daardoor geen of te weinig tijd maak om te blijven bijleren. Ik beluister wel podcasts en lees regelmatig boeken. Zeker wanneer je in een sector actief bent waar veel vernieuwing is, is het belangrijk om een manier te vinden om bij te blijven. Zoek dus enkele betrouwbare bronnen en plan in om deze wekelijks of maandelijks eens te raadplegen. Een andere tip is Google Alert: stel een aantal specifieke zoekwoorden in, en krijg wekelijks een overzicht van artikels die online verschenen zijn en die zoekwoorden bevatten.

En tot slot: blijf vooral jezelf. Zoek een manier die bij jou past om je kennis en expertise te delen. Is een e-book of webinar niets voor jou? Don’t do it. Authenticiteit blijft voor mij belangrijker dan autoriteit. En daar focus ik zelf graag op in mijn trajecten: eerst reflecteren en het eigen verhaal en voorkeuren helder hebben, om daarna in de praktijk te gaan op een manier die helemaal is afgestemd op dat interne luik. Eens kennismaken?

Afbeeldingen

Marketing

0  reacties

Cookie-instellingen