Samenwerkingen stopzetten of niet?

ProfielfotoJantien Vanderbeke 06-10-2022
830 keer bekeken 3 reacties

Nee, gelukkig wil ik mijn onderneming nog niet opgeven. En toch zijn er soms momentjes dat je er helemaal klaar mee bent, meer specifiek aan de samenwerking met een klant. Heb je dat ook soms?

Niet iedere ondernemer zal zich nu aangesproken voelen. Hoewel het voor elke ondernemer belangrijk is een duurzame relatie met hun klant op te bouwen, ligt die klantrelatie voor ondernemer anders. Jaja, een marketeer aan het woord… Dus natuurlijk adviseer ik je om een connectie met je klant op te bouwen. Wat die klant ook van je koopt, of het een product of een dienst is, of het nu om een eenmalige of wederkerende verkoop gaat.

Soms bouw je als ondernemer ook een relatie tot samenwerken met je klant op. En oh boy, makkelijk is dat niet altijd. 🙈 Onlangs heb ik een samenwerking stop gezet. Omdat het echt niet vlot liep. Ben ik dan een opgever? Volgens mijn business coach staat dat onderaan mijn lijstje van capaciteiten, dus ik vermoed van niet.

En als ik nadenk wat ik allemaal geprobeerd heb om het toch te doen lukken, denk ik ook niet. En toch, menige nachten heb ik er van wakker gelegen. Meer dan 1 keer ben ik op mijn beslissing terug gekomen. Weken heeft het aangesleept. Mijn popcorn brein ging alle kanten uit: Ga ik nu echt een bron van inkomsten opzeggen? Wil ik het nu echt niet nog eens proberen? Kan ik nu echt geen oplossing bedenken?

Met een bang hartje bracht ik de boodschap dan toch over. En mijn ondernemershart brak een beetje. 💔

En plots, in volle voorbereiding van een workshop las ik de woorden: Wie is je ideale klant? Wie geeft je energie om die persoon verder te helpen?

Woorden om dat barstje in mijn ondernemershart weer te lijmen… ❤ Want ja, ik ben als ondernemer begonnen om mensen te helpen. Ik wil ondernemers die met passie elke dag aan hun job beginnen, helpen hun droom in de markt te zetten. (Nou jaaaa, niet elke dag….) Zo van die ondernemers waar je alle input en advies aan kan vragen en die altijd met passie over hun product of dienst spreken.

Haal jij je momenteel ook zo iemand voor de geest? Ik kan er wel meerdere bedenken. (Het is vandaag dan al geen complimentjesdag, maar misschien vraag ik je toch om die persoon een complimentje te geven. Altijd leuk!)

Dus ja, samenwerkingen stopzetten is nooit fijn. En ook heel erg rot. En toch kan er ook iets goed uit voort komen…

Misschien denk je nu zelf aan een klant waarover je twijfelt? Of aan een klant waar je geen nee kan tegen zeggen? Of misschien niet durft aan te geven dat je eigenlijk veel te weinig vergoeding aanrekent? Of het gevoel hebt dat je er nooit goed genoeg voor kan doen?

Misschien moet je dan bij jezelf wel eens denken: Is dat mijn ideale klant?

Misschien kan je eens grote kuis in je klantenbestand houden en enkele niet-ideale klanten in de vuilbak kieperen?

Misschien heb je zo wel meer tijd voor andere klanten die je wel een goed gevoel geven? Of wat extra tijd om aan je onderneming te werken? Of gewoon wat tijd aan jezelf te schenken?

Misschien loopt het allemaal niet zo slecht af als je zou verwachten. 💪

Misschien…

Afbeeldingen

Marketing

Maarten De Block

07-10-22 om 9:27

Ik heb in mijn carrière als ondernemer af en toe klanten moeten "ontslaan". Het was altijd pijnlijk om te doen, maar achteraf heb ik er geen spijt van gekregen.

Belangrijkste is altijd het effect geweest op het team. Met sommige klanten klikte het gewoon niet of ze veroorzaakten disproportioneel veel stress bij mijn medewerkers. Dat heeft dan uiteraard invloed op alles.

Tweede belangrijk is de 80/20 regel. Er zijn klanten die 80% van de stress veroorzaken,  maar slechts goed zijn voor 20% van de omzet. Omgekeerd zijn er klanten die 20% van de stress veroorzaken en 80% van de omzet ... Wie verkies je?

Julie Van Acker

10-10-22 om 16:34

Food for thought inderdaad. 

Als een samenwerking niet helemaal loopt zoals ik zou willen, dan probeer ik eerst met de klant in gesprek te gaan. Door een open communicatie te hanteren met mijn klanten, kan ik al heel wat problemen counteren vooraf. 

Jantien Vanderbeke

17-10-22 om 13:42

Maarten De Block De 80/20 regel nog niet op die manier bekeken, heel handig ;) Merci voor de tip

Cookie-instellingen