Hoe prospecteren kinderspel wordt

ProfielfotoJulie Van Acker 07-02-2022
271 keer bekeken 2 reacties

 

Proficiat met je eigen zaak! Het ondernemen is een avontuur, en dat zal je ondertussen wellicht al ondervonden hebben. Naast een krak zijn in je vak, moet je klanten vinden, je administratie en je sociale media bijhouden, je algemene voorwaarden op punt stellen, zelfstandig moeilijke knopen doorhakken … Kortom, je kan wat tips links en rechts gebruiken. Lees deze hier.

Breekt bij het prospecteren of nieuwe klanten zoeken jou het angstzweet instant uit? Dan ben je zeker niet alleen. Prospectie wordt vaak uitgesteld omdat het lastig en moeilijk is. Nochtans is het essentieel om je bedrijf van verse zuurstof te voorzien.

Volg onderstaande stappen om succesvol nieuwe klanten aan te trekken.

Bereid je goed voor

Start allereerst met een grondige voorbereiding. Neem even de tijd om uitgebreid te bekijken wie je wenst te benaderen. In welke sector bevinden je huidige klanten zich, waar zie je mogelijke kansen voor uitbreiding en welke nieuwe doelgroep wil je benaderen? Stel een werklijst samen met de nodige contactgegevens.

Zien en gezien worden

Prospecteren is een proces dat tijd en volharding vergt. Zorg eerst dat de prospect jouw bedrijf kan leren kennen. Dit kan je doen door uit te zoeken waar je doelgroep zich bevindt en er zelf ook aanwezig te zijn. Geef de nodige aandacht aan online marketing en je website. Zie ook mijn artikel over hoe je meer verkeer naar je website kan trekken. Weet dat er verschillende tools bestaan die je kan inzetten om te screenen welke impact jouw content heeft op nieuwe bezoekers. Uit deze waardevolle informatie kan je veel leren.

Vertrouwen en verbinden

Nu je jouw doelgroep hebt warm gemaakt voor jouw product of dienst, kan je nog een stap verdergaan. Je probeert jouw prospect persoonlijk te benaderen of connecteren. Screen je prospect vooraf goed. Misschien hebben jullie wel een gemeenschappelijke interesse waar je naar kan refereren?  Zijn er zaken die je opvallen waar je een meerwaarde voor kan bieden met jouw product/dienst?  Niemand wordt graag overvallen met vragen door iemand die ze niet kennen.
Bouw eerst een vertrouwensband op met je gesprekspartner. Ga pas daarna over tot het aanprijzen van je product/dienst. Van zodra er een klik is, volgt de deal vanzelf.

En tot slot een gouden tip: ook al hapt de prospect nu niet toe, over enkele maanden misschien wel. Hou vol en blijf je doelgroep nauwgezet volgen.

Benieuwd hoe ik dit zou toepassen op maat van jouw bedrijf?
Neem zeker contact met mij op. Wie weet, kan ik je helpen.
 

Afbeeldingen

Marketing

2  reacties

Leen Warreyn 11-02-22 om 11:34

Danku voor de tips Julie. Inderdaad, het volhouden is héél belangrijk. Ik betrap me er ook vaak op dat ik later niet nog eens terugbel of langsga. 

Maarten De Block 14-02-22 om 9:33

Blijft voor mij een grote uitdaging om te blijven prospecteren.

In periodes waar ik er veel nood aan heb, blokkeer ik 2x 2 uur per week  in mijn agenda on te prospecteren en enkel te prospecteren. Anders blijf ik het maar uitstellen.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.