Hoe zet je de juiste prijs van jouw dienst of product?

Julie Naesens 16-12-2021
234 keer bekeken 0 reacties

 

Proficiat met je eigen zaak! Het ondernemen is een avontuur, en dat zal je ondertussen wellicht al ondervonden hebben. Naast een krak zijn in je vak, moet je klanten vinden, je administratie en je sociale media bijhouden, je algemene voorwaarden op punt stellen, zelfstandig moeilijke knopen doorhakken … Kortom, je kan wat tips links en rechts gebruiken. Lees deze hier.

Hoe kan je ondernemen met je hart en tegelijk een winstgevende zaak uitbouwen? Indien je te weinig vraagt kom je niet uit de kosten. Vraag je te veel, dan haal je potentiële klanten niet over de streep. Kamal Kharmach geeft je vier tips om jouw prijszetting op een gefundeerde manier te bepalen. 

Zie je geen video? Accepteer de cookies of ga naar YouTube.

Tip 1:  Bepaal je doelgroep.
Mik je op een hoger segment in je doelgroep of ga je eerder breed? Je prijs moet matchen met de doelgroep. Is je prijs te hoog voor een brede doelgroep, dan haken veel mensen af. En omgekeerd verdien je er niks aan.

Tip 2: Segmenteer je aanbod.
Door je diensten of producten op te delen in basispakketten en all-in formules, kan je meerdere subdoelgroepen bereiken en daar je prijs op afstemmen.

Tip 3: Breng je kosten in kaart.
Denk maar aan de kost van je website, verzekeringen, energie, meubilair, gsm-abonnement…
En vergeet je tijd niet! Niet enkel de tijd van je dienst, maar ook de tijd voor marketing, boekhouding, opvolging en verplaatsing (en eventuele files)…

Tip 4: Gluur eens bij je concurrenten.
Wie zijn ze en wat zijn hun prijzen? Welke meerwaarde bied jij en hoe verhoudt jouw prijs zich tegenover die van de concurrentie?

Afbeeldingen

Financieel

0  reacties

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.