Het Business Model Canvas

ProfielfotoLes Verhamme 22-03-2022
1160 keer bekeken 0 reacties

Aan het sleutelen aan je businessmodel? Om chaos in je denken te voorkomen, kan je het Business Model Canvas gebruiken. Het is een handige tool om de kern van je bedrijf op een visuele en gestructureerde manier in kaart te brengen.

Het Business Model Canvas (BMC) is een strategische managementtool om een nieuw bedrijfsmodel te creëren of een bestaand in kaart te brengen. De grondlegger van deze tool is Alexander Osterwalder. Met Business Model Canvas leg je volgens hem de kern van je bedrijfsmodel vast, namelijk hoe je waarde creëert, levert en behoudt. 

Ook eenmaal je bent opgestart, is het Business Model Canvas een handig naslagwerk. Ondernemerschap brengt onzekerheid met zich mee. Je komt op het punt dat je even niet meer weet wat je volgende stap is met je bedrijf. Wat kun je het beste oppakken? Zijn er dingen die je moet laten varen? Deze en andere vragen gaan gegarandeerd eens door je hoofd spoken.

Om chaos in je denken te voorkomen gebruik je het Business Model Canvas. Het BMC is een handige businesstool om de kern van je bedrijf op een visuele en gestructureerde manier in kaart te brengen. Door gebruik te maken van het BMC  is het makkelijker om risico’s in kaart te brengen, je verdienmodel te versterken, te innoveren en ontwikkelen, je business model te optimaliseren en kansen te detecteren.

Het Business Model Canvas helpt jou strategisch kijken naar je bedrijf. Aan de hand van 9 basisbouwstenen, zet je een stevige fundatie neer voor je onderneming.

1. Klantsegmenten (customer segments)

Welk segment wil je bedienen? Wie zijn je klanten? Zijn er eventueel verschillende soorten klanten te onderscheiden? En wat zijn de behoeften van de klanten? Dit zijn allemaal vragen die je aan jezelf moet stellen bij het definiëren van je klantensegment.

2. Klantenrelaties (customer relationships)

Hoe sta je in contact met de verschillende klantensegmenten? Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele? Doe je het online? Bied je persoonlijke hulp? Of werk je met geautomatiseerde diensten?  Kortom alle soorten relaties die je opbouwt met je klanten.

3. Kanalen (channels)

Hoe wil je de klant bereiken? En hoe wil de klant bereikt worden? Hoe worden klanten op de hoogte gehouden van je aanbod? Het is belangrijk om te weten hoe je contact houdt en communiceert met jouw klanten.

4. Klantwaarde (value proposition)

Hier is het belangrijk om aan je Unique Selling Point (USP) te denken. Welke behoefte of welk probleem los je op? Wat is de meerwaarde voor de klant?

5. Strategische partners (key partners)

Welke strategische partners / externe adviseurs zorgen voor een essentiële meerwaarde voor je bedrijfsvoering. 

6. Kernactiviteiten (key activities)

Wat zijn je essentiële activiteiten? Wat zijn de belangrijkste activiteiten van je bedrijf?

7. Mensen & middelen (key resources)

Dit zijn de mensen en de infrastructuur die onmisbaar zijn in jouw businessmodel. Dit kunnen fysieke middelen zijn (computer, camera, fabrieken…), Intellectuele middelen (zoals een patent, merk, merknaam,…) en menselijke middelen (vb. personeel)

8. Inkomstenstromen (revenue streams)

Waar komen je inkomsten vandaan? Wat is je verdienmodel?

9. Kostenstructuur (cost structure)

Dit duidt op de belangrijkste kosten binnen het businessmodel. Het is aan te raden om dit deel van het Business Model Canvas te bewaren voor het einde, want om de kosten te kunnen bepalen, heb je een goed overzicht van alle andere bouwstenen nodig. 

Wil je zelf aan de slag met het Business Model Canvas? Download de PDF hieronder.

Toegevoegde bestanden

Tools

Cookie-instellingen