Volg onderstaande stappen om succesvol nieuwe klanten aan te trekken.
Bereid je goed voor
Start allereerst met een grondige voorbereiding. Neem even de tijd om uitgebreid te bekijken wie je wenst te benaderen. In welke sector bevinden je huidige klanten zich, waar zie je mogelijke kansen voor uitbreiding en welke nieuwe doelgroep wil je benaderen? Stel een werklijst samen met de nodige contactgegevens.
Zien en gezien worden
Prospecteren is een proces dat tijd en volharding vergt. Zorg eerst dat de prospect jouw bedrijf kan leren kennen. Dit kan je doen door uit te zoeken waar je doelgroep zich bevindt en er zelf ook aanwezig te zijn. Geef de nodige aandacht aan online marketing en je website. Zie ook mijn artikel over hoe je meer verkeer naar je website kan trekken. Weet dat er verschillende tools bestaan die je kan inzetten om te screenen welke impact jouw content heeft op nieuwe bezoekers. Uit deze waardevolle informatie kan je veel leren.
Vertrouwen en verbinden
Nu je jouw doelgroep hebt warm gemaakt voor jouw product of dienst, kan je nog een stap verdergaan. Je probeert jouw prospect persoonlijk te benaderen of connecteren. Screen je prospect vooraf goed. Misschien hebben jullie wel een gemeenschappelijke interesse waar je naar kan refereren? Zijn er zaken die je opvallen waar je een meerwaarde voor kan bieden met jouw product/dienst? Niemand wordt graag overvallen met vragen door iemand die ze niet kennen.
Bouw eerst een vertrouwensband op met je gesprekspartner. Ga pas daarna over tot het aanprijzen van je product/dienst. Van zodra er een klik is, volgt de deal vanzelf.
En tot slot een gouden tip: ook al hapt de prospect nu niet toe, over enkele maanden misschien wel. Hou vol en blijf je doelgroep nauwgezet volgen.
Benieuwd hoe ik dit zou toepassen op maat van jouw bedrijf?
Neem zeker contact met mij op. Wie weet, kan ik je helpen.