Ondernemen is Frederik niet vreemd. Hij baatte een conceptwinkel uit met tafel- en keukengerei en stond aan het roer van een evenementenkantoor. “Voor de evenementensector was corona een serieuze streep door de rekening”, vertelt hij. “Terwijl gaf het me ook denktijd. Door mijn ervaring had ik contacten met chocolatiers en cacaobranders. Toen dacht ik al: met cacaobonen moet je toch meer kunnen dan enkel chocolade maken.” Voor Tom was ondernemen nieuw. “Ik zag een familiebedrijf wel zitten. En dankzij Frederiks activiteit lag er een goede basis. Het evenementenkantoor vormden we om tot een start-up en zo bespaarden we heel wat kosten.”
Oplosbare oplossing
Other bean, same routine. De baseline vat goed samen wat de broers met Ander voor ogen hebben. “Cacaobonen hebben uiteenlopende smaakprofielen”, vertelt Tom. “Door de bonen licht te branden, blijven de complexe smaken en aroma’s bewaard. We ontdekten dat je met gemalen cacaobonen net zoals met koffiebonen een drank kan maken.” Ook in het assortiment: gemalen chocolade waarmee je chocolademelk kan bereiden. “Door het lichte brandingsproces proef je de origine en variëteit van de boon”, vertelt Frederik. “Lekker voor de klant en interessant voor de barista. Je krijgt een chocolademelkkaart met meer variatie en door de fijne ‘maalgraad’ lost de chocolade volledig op.”
Scherpe huurprijs
De broers houden van vakmanschap. Daarom nemen ze de productie volledig voor hun eigen rekening. Frederik: “Door omstandigheden moesten we plots op zoek naar een nieuwe, voedselveilige locatie. In ’t Werkpand Izegem stootten we op een pand dat eerder al werd gebruikt als atelier. Wij zagen meteen het potentieel. Na enkele aanpassingswerken hadden we de ideale, hygiënische werkplek. Hier vermalen we de bonen en pakken we onze producten in.” Een hoop werk voor slechts vier handen. Gelukkig neemt ’t Werkpand veel zorgen weg. Tom: “De scherpe huurprijs is voor starters zoals wij een zegen. En bij problemen met het gebouw kunnen we bij POM West-Vlaanderen terecht.”
Van Izegem tot Athene
Naast de Belgische barista’s richten ze hun pijlen ook op de rest van de wereld. In juni gingen ze bijvoorbeeld aan de haal met de Best New Product Award op de World of Coffee beurs in Athene. Tom: “Een prijs waar we fier op zijn. Hopelijk opent het ook commerciële deuren. We zijn nog maar een paar maanden op de markt en bedelen nu onze eerste klanten. Momenteel doet vooral de drinking chocolate het goed. En opvallend genoeg krijgen we meer interesse uit het buitenland. Dat zijn wel leuke vooruitzichten.”