Als startende ondernemer besteed je veel tijd aan het samenstellen van je productgamma, assortiment of menukaart. De volgende vraag is dan uiteraard “hoeveel kan ik hiervoor vragen?”. Het bepalen van de juiste verkoopprijs is van heel veel factoren afhankelijk. Zo is er de kostprijs van het product, de doelgroep tot wie je je zal richten, de waarde die je product wordt toegeschreven, de aanwezigheid van directe en indirecte concurrenten? … Elk van deze elementen is mee bepalend voor het stellen van de juiste prijs. Het grondig onderzoeken ervan is dus zeker noodzakelijk om de juiste verkoopprijs te bepalen én het gewenste rendement in je zaak te bekomen. Het correct berekenen van de kostprijs van je product is geen eenvoudige opdracht. Er zijn verschillende methodes om je prijs te berekenen (van eenvoudig tot heel complex). Vaak wordt een bepaalde methode gebruikt in functie van de complexiteit van je onderneming en diversiteit van je productaanbod.
Met deze stappen bereken je de kost per uur van jouw prestaties.
1. Bepaal je investeringen
Investeringen zijn vaak éénmalige aankopen die je doet bij de opstart, maar evengoed mogelijk zijn in de jaren nadien. Boekhoudkundig worden deze investeringen afgeschreven. Afschrijven is het spreiden van de aanschaffingskost over de waarschijnlijke levensduur van het product. Dit afschrijvingsbedrag is een element dat mee je kostprijs bepaalt.
2. Maak een overzicht van je vaste kosten per jaar
Vaste kosten zijn terugkerende kosten die onafhankelijk zijn van het aantal klanten , producten, diensten die je levert. Voorbeelden van vaste kosten zijn huur, verzekeringen, opleidingen, telefoonrekening.
Belangrijk is om hier ook je eigen verwachte inkomsten te noteren én bijhorende sociale bijdragen én belastingen in rekening te brengen. Je kan deze oefening pas goed doen als je rekening houdt met je gezinssamenstelling en privé noden.
3. Reken uit hoeveel uren per jaar je wil werken.
Hou hierbij zeker rekening met verlofperiodes, eventuele ziekte; maar wees je er ook bewust van dat er drukke en minder drukke periodes zijn. Bovendien zal niet elk uur van een werkdag te factureren zijn; denk maar aan eventuele verplaatsingstijd, tijd voor administratie of om offertes te maken. Dit is tijd die je niet kan factureren.
Wees dus voorzichtig met de inschatting van je beschikbare uren en wees niet te optimistisch!
4. Maak de som van je kosten en afschrijvingen en deel deze door het aantal beschikbare uren.
Wat je nu bekomt is de pure kostprijs van een factureerbaar uur met de opgelijste kosten op dat ogenblik.
Herhaal deze oefening regelmatig. Bij wijziging van kosten, een nieuwe investering, andere privé behoefte, zal de kostprijs van het uurtarief uiteraard ook wijzigen. Ook als je gelijke kosten hebt, maar minder uren wil gaan werken, zal je uurtarief onmiddellijk wijzigen.
Verkoopprijs
Nadien komt het er uiteraard nog op aan om je kostprijs effectief om te zetten naar een verkoopprijs. Hou hierbij in gedachte dat het gemakkelijker is om van bij de start een correcte prijs uit te spreken, dan nadien met een prijsverhoging van je uurtarief te moeten opdraven.
Interesse om als starter toch nog wat ‘sterker’ te kunnen starten? Bekijk de verschillende mogelijkheden: