Toen ze aan het Delidaele-hoofdstuk begonnen, waren Nicoline Buyck en Gilles Rooze al enkele jaren actief als ondernemers. “Gilles werkte eerst als vertegenwoordiger in de confiseriesector”, vertelt Buyck. “Hij kende de producten en de klanten dus al. Samen zijn we vervolgens een groothandel in confiserie gestart: Renée. Dat is een zeer goede beslissing gebleken. Wij werken heel goed en heel graag samen als koppel.”
Ambitie: een eigen atelier
Buyck: “Met Reneé leveren we chocolade-artikelen, snoep en confiserie aan delicatessezaken, speciaalzaken, superettes, kleine winkels … Maar we hadden ook zin om een eigen atelier te starten. We hebben allerlei mogelijkheden bekeken, zoals zelf chocolade maken, maar dat was niet echt wat we voor ogen hadden. Toen hoorden we via een klant dat Delidaele gestopt was.”
“De zaakvoerder was op dat moment 67 jaar en was al een tijdje aan het afbouwen. Wij kenden de producten en waren verwonderd dat hij geen opvolgers had voor zo’n mooie zaak. We namen contact op en die week nog was de overname beklonken.”
Op een nieuwe locatie
“Met Delidaele erbij hadden we nood aan meer ruimte, om naast stockruimte ook een productieatelier in te richten”, vertelt Buyck. “We vonden een nieuwe locatie in ’t Werkpand Wingene. De mensen die er voor ons zaten, waren ook actief in de voedingssector. Door van die vorige huurders een deel van de inrichting over te nemen, zijn we extra snel kunnen starten. Dat was een serieuze meevaller die we op het spoor kwamen dankzij POM West-Vlaanderen.”
“Ik heb via Start&GO ook een aantal heel nuttige opleidingen kunnen volgen en andere starters leren kennen tijdens netwerkevents. Dat hele pakket is een niet te onderschatten meerwaarde. Wij hebben bijvoorbeeld lang getwijfeld of we Delidaele zouden laten opgaan in Renée. Dat vraagstuk hebben we uiteindelijk voorgelegd aan drie ervaren ondernemers tijdens een klankbordsessie van Start&GO. De conclusie was dat we best Delidaele als merknaam konden behouden en gebruikmaken van de bestaande huisstijl.”
Bouwen aan vertrouwen
Ondertussen lopen de zaken heel goed, bij Delidaele én bij Renée. Buyck: “We werken elke dag met petjes van de beide firma’s en dat is een plezier. Ze zijn heel complementair en daardoor konden we snel opstarten. We hadden al veel nuttige ervaring en kenden veel klanten en leveranciers. Dat is handig, want voor ons is het belangrijk om met die mensen een vertrouwensband op te bouwen.”
“Ongeveer een half jaar nadat we Delidaele overnamen, barstte de coronacrisis los. Zeker tijdens de eerste lockdown was dat wel spannend: alles stond veertien dagen stil. Maar daarna gingen de mensen meer lokaal winkelen. Dat kwam onze klanten en dus ook ons ten goede. In die periode kwam onze contactpersoon bij POM West-Vlaanderen regelmatig eens vragen hoe het ging en vertellen hoe andere ondernemers het deden. Ze dachten echt met ons mee.”
Regionale ambacht
“Ondertussen kijken we naar de toekomst: we spelen met het idee om ook kleinere verpakkingen voor consumenten te ontwerpen die onze klanten kunnen aanbieden in hun gamma”, vertelt Buyck. “We gaan ook verder investeren in automatisatie en onze logistiek optimaliseren. Maar het is niet onze ambitie om te groeien naar twintig personeelsleden. We willen regionaal en kleinschalig blijven, zodat we ons kunnen focussen op onze ambacht en de band met onze klanten en leveranciers.”